Vlieland 2015

Dit jaar loop anders dan we gewend zijn. We hebben zeer laat vakantie, wat het onbetrouwbaar maakt qua weer, en Lorette heeft maar 1 week vrij en niet twee.

De eerst keer dat we op de boot zijn, waait het hard en regent het veel. We voelen er weinig voor om weg te gaan, en besluiten vanuit de boot tripjes in de omgeving te doen. Dat wordt uiteindelijk museatripjes in Amsterdam.

De eerste Museum die we op dinsdag bezoeken is het Rembrandthuis. We komen er droog aan en tijdens ons bezoek regent het weer pijpenstelen. Lorette bezoekt een demonstratie over hoe verf in die tijd werd gemaakt. Eind van de middag lopen we weer terug naar het station om weer met de auto naar huis gegaan. Als we daar aankomen stort de hemel weer haar water over ons heen, dus duiken we het restaurant in om wat te eten. Als we klaar zijn met eten is het gelukkig weer droog.

De volgende dag bezoeken we het Stedelijk museum en het Rijksmuseum. Over het eerste ben ik niet echt wild enthousiast over, “not my cup of tea”, de tweede is geweldig, een aanrader, zeker na de verbouwing.

Het weekend brengen we thuis door omdat we andere verplichtingen hebben.

Maandag 21 september

Ik sta vroeg op en maak de boot vaarklaar, alvorens even te ontbijten. Tegen 9 ur vertrek ik uit de haven naar het noorden. Het is altijd maar de vraag hoe ver ik ga komen, want op de motor vind ik eigenlijk nooit een optie. De wind is van achteren dus gaat het wel redelijk richting de naviaduct van Enkhuizen, dat ik om 1 uur paseer. Hiervan staat de wind meer halfwind, en daar heeft Capilao wel zin in, dus stuiven we naar het noorden en is Makkum ineens wel een optie. Tegen 6 uur vaar ik de haven van Makkum binnen en na het afmeren is het op naar de supermarkt voor boodschappen, want ja, dat heb ik allemaal niet meegenomen. Gelukkig is die tot 20:00 open. Het wordt lekkere hapjes eten in de kuip.

Dinsdag 22 september

Mijn opstapper Anja vaart mee naar Vlieland. Die wil zo snel mogelijk weg, maar we moeten met de tij rekening houden. Om 11 uur vaar in naar de sluizen van Kornwedderzand waar we even een tijdje moeten wachten en na 12 uur zijn we erdoorheen. We varen naar Harlingen en aangezien de wind goed staat, gaan we door naar de wadden. Alleen moeten we heel scherp varen over de boontjes. Na de blauwe slenk is het over met de wind en moet de motor ons veilig naar Vlieland brengen. Het is er redelijk leeg, niet te ongezellig, maar het gevoel dat je struikelt over de bootjes is er niet bij. Elk voordeel heeft zijn nadeel.

Woensdag 23 september

Rustdag, genieten van het eiland, een wandeling door het dorp en langs het strand. Na mijn zeelandtripje met een duikvereniging heb ik iets meer geleerd over krabben en herken in de strandkrab en en Noordzeekrab. Er ligt zelfs een skelet van een hooiwagenkrab op het strand. ’s Avonds eten we een klein hapje in een grand cafe de Stoep in het dorp. De muziek is uit de 70 en 80-er jaren, waardoor we een quiz voor onszelf beginnen. Er zijn maar weinig klanten, nu het seizoen voorbij is, maar het personeel vind ons quiz wel leuk en tarten onze kennis met de ene na het andere nummer. Top dat ze zo meededen.

Donderdag 24 september

Naar Terschelling? Het regent, dat mag de pret niet verstoren, maar het loeit om de mast. Brandaris meldt windkracht 7. Mooi om naar de ingang van de geul te varen , maar daarna hebben we het in de lange geul zowat pal tegen. Hier heb ik geen zin in. We besluiten te blijven liggen, en ik doe mijn zeiltje over de giek, waardoor het in de kuip aangenaam warm en droog blijft. Zo kunnen we met een hapje en een drankje genieten van het schouwspel van passanten die nat vluchten naar de havengebouw of hun bootje. Tegen de avond is het droog en eten we in het restaurant aan de haven. Ook hier maar 6 mensen, maar de restaurateur zet zijn beste beentje voor om het naar ons zin te maken en dat lukt.

Vrijdag 25 september

Helaas gisteren niet scherp genoeg geweest om op te letten. Advies Kornwedderzand is 1 uur voor HW en dat is dan 6 uur ’s ochtends weg. Had gekund als in had opgelet, maar ja. Harlingen dan maar, advies 1 uur na laagwater, dat zou 14:30 zijn. Dan gaat het brein werken, 3 uur na HW begint de stroom af te nemen en met voldoende wind uit het westen moet het toch lukken. We vertrekken om 12:00 en met mij nog enkele schepen. Ach ja, als er een schaap over de hek springt. We varen naar de vliestroom met steeds verder afnemend stroom en bij Harlingen is het ¬†alweer opkomend water en dus op de boontjes tegen, maar voldoende wind om goede vaart door het water te gaan, en weer zijn er meer die er zo over denken. Bij de sluizen moeten we even wachten enorm 18:30 varen we naar Makkum. Er staat een mooie wind uit het westen en morgen zou er minder wind zijn. In een opwelling van enthousiasme besluiten we door te varen naar Stavoren waar we even na 20:00 in het donker aankomen. We meren af, eten wat kleine hapjes en genieten van de avond.

Zaterdag 26 september

We staan op en moeten nog boodschappen doen, er is geen ontbijt. Aan de overkant ligt het bruine vloot, waar op een ervan de opstappers allen zijn uitgedost in matrozenpakjes met kniekousen. Ze staan in een rij en dan speelt iemand op een bugel en wordt een clubvlag gehezen. Het werkt erg goed op de lachspieren, wat leuk. Tegen 11 uur varen we naar buiten en rollen de genua uit. Er is maar heel weinig wind met 1 tot 3 knopen schrapen we over het water naar Enkhuizen waar we even voor 16:00 aankomen en besluiten te blijven, morgen betere kansen. We eten in de Mastenbar, maar moeten daarvoor wel een uurtje wachten, het is druk in het restaurant. Twee duitse stellen klagen bij de bediening over het eten, het is te weinig en het smaakt niet. Als het meisje zich verontschuldigt en naar binnen loopt, eten zij vrolijk hun borden leeg! Mis ik iets?  We hebben een heerlijk gerecht en na aflopen sluiten we af in de kuip. We hebben inmiddels een kleinere bootje naast ons liggen, alleenstaande moeder met 4 kinderen. Die is eigenlijk te klein om naast mij te liggen, maar daardoor komen er geen anderen meer ernaast. Overkant is het 6 dik, bij ons 3 boten!

Zondag 27 september

Onze duitse buren willen al om 7:30 vertrekken, maar goed, ik ben op tijd op, maar ze vertrekken uiteindelijk om 9 uur. Als ze wegvaren hou ik de kleine bootje naast me, vaar naar buiten en dan weer naar binnen om weer af te meren. Na het ontbijt maken we ons op voor de laatste etappe. Er staat weinig wind, maar dat gaat veranderen toch. Van de week waren de verwachtingen 4 a 5. Na de sluis rol ik de genua uit, we komen nauwelijks vooruit. Dan maar de spinnaker, wat ietsjes beter gaat, maar nog steeds niet hard. Maar we zeilen 2 tot 3,5 knopen naar het zuiden. Pas tegen 17:00 komen we in Monnickendam aan. We ruimen de boot op en verlaten Capilano na een mooie weekje varen.