Vakantie 2014

Maandag 8 september

Ik word waker onder een prachtige blauwe lucht. Het lijkt bijna windstil te zijn maar er staat buiten de haven van Enkhuizen een klein briesje. Enkhuizen?, ja aansluitend aan de rondje Noord-Holland wat hier eindigde, ving mijn vakantie aan. Na het ontbijt in de kuip, ga ik op stap en koop een aantal schakelaren voor de boot, van de oude is eentje doormidden gebroken, van de ander brand het lampje niet meer. Terug op de boot vervang ik ze, ziet er meteen veel beter uit. Daarna even rustig bijkomen.
Met mijn naaste buren blijken we een gemeenschappelijke kennis te hebben, Jan-Willem, lid van de Victoire club. Ze hebben een hond aan boord en we hebben een leuk gesprek over onder andere Jan-Willem en het meenemen van honden op een boot. Tegen 11 uur vertrekken zij naar Hoorn, als ik zin heb dan zouden zij het leuk vinden elkaar in Hoorn te treffen. Dan gaat er toch wel iets knagen in het binnenste van je schedel.

Rond 12:00 vertrek ik dus ook naar Hoorn, eerst de sluis, daarna genoeg wind voor een aangename tocht naar Hoorn, 3 a 4 Bft. Ik ga in de binnenhaven van Hoorn liggen, er is nog plaats vrij langs de kade. Voorzichtig maneuvreer ik Capilano tussen 2 boten in. Daarna fiets ik een klein stukje door Hoorn om vervolgens in de kuip een boek te lezen.

Rond 19:30 ga ik naar het torentje want daar wordt vanaf 20:00 muziek gespeeld op de piano. Daar tref ik Marcel en Ghies met hun hond. Zij hebben eten besteld, ik schuif aan bij de bar en bestel ook eten. Om 20:00 begint het muziek, heerlijk. Intussen kom ik te weet dat hij werkzaam is voor een firma dat materiaal levert voor ziekenhuizen en dus zowel Kennemer Gasthuis als het Spaarne Ziekenhuis kent. Zij werkt voor een woningcorporatie.

foto 2Intussen schuift een saxofonist aan bij de pianist, later gevolgd door de zingende notaris. Schitterend om ze samen te horen. Op de klanken van het muziek genieten we van de avond en de gesprekken. Het is net na 1:00 als we richting onze boten gaan en onze mandjes op te zoeken.

Dinsdag 9 september

Er ligt een boot naast mij waar geen enkel teken van leven uit komt. Pas om 11:00 komen ze vragen hoe laat ik weg wil. Ik geef aan over een uurtje te willen vertrekken en dat er nu voldoende plaats vrij is om hun boot aan de kade te leggen, maar daar hebben ze blijkbaar geen zin in. Ze gaan even een kopje koffie drinken en zijn zeker binnen een uurtje terug. Komt dus goed uit toch?

Om 13:15 maak ik deze „Jazzy Lady” zoals de boot heet, los van de Capilano en sleep die via de landvasten naar achteren. Terwijl ik daarmee bezig ben, roept de eigenaar die net aan de overkant is gearriveerd, dat hij eraan komt. Ik ga echter gewoon door met het verleggen, want de boot ligt nu toch bijna tegen de kade, en leg de boot vast. Daarna stap ik op Capilano en start de motor. Als zij aankomen bij hun boot, geef ik aan het onbeschoft te vinden dat zij 2,5 uur wegbleven en dus mijn vertrektijd ernstig hebben belemmerd. De eigenaar geeft aan dat er eigenaren zijn die het vervelend vinden dat er aan hun boot wordt gezeten, cq verplaatst. Ik geef aan dat het mijn recht is weg te varen wanneer ik wil en wens ze een behouden vaart. Hij damt in en groet.
Ik vaar oost richting nekboei in een licht halfwindje. Een bavaria vaart voor mij en met gemak vaar ik die voorbij. Op naar Enkhuizen en hoog aan de wind kan ik de sluis bereiken. Het is redelijk koud door de frisse wind en helaas geen zonnetje aan de hemel te bekennen. In de buurt van de sluis zie ik ineens de Ghieske voor mij varen en samen meren we af in de sluis bij Enkhuizen.

Mijn doel om naar Stavoren te varen, wordt moeilijk omdat ik dan rakken moet maken om er te komen, het is laat, dus toch maar Enkhuizen. Samen besluiten we in de haven achter de brug te gaan liggen.

Afgemeerd, drinken we een glaasje wijn in de kuip. Daarna gaan we ieder onze eigen weg, boodschappen doen en dergelijke. Om 20:00 besluiten we naar de Tapas bar te gaan om wat te eten. Heerlijk. We hebben geanimeerde gesprekken over goede boeken, boten, verlanglijstjes, kortom een leuke avond. Rond 23:00 vertrekken we naar de boot om te gaan slapen

Woensdag 10 september
Ik sta redelijk op tijd op en ga even de stad in, of is het gewoon een dorp? Omdat ik een beetje last heb van een bursitis van mijn elleboog, koop is een verband waardoor er minder druk en schuurbeweging op de huid ontstaat. Even wat sokken en toevallig zie ik een mooi overhemd in de aanbieding. Dan terug naar de boot.
Rond 12 uur neem ik afscheid van de Ghieske en daarna varen we naar het noorden, zij naar Lemmer.
foto capilanoIMG_6629

Er staat een behoorlijke wind en weer korte rotgolfjes op het IJsselmeer. Plan was Den Oever, maar als het morgen nog zo’n weer is, is daar wel weinig te beleven, dus maak ik een slag bij Medemblik en koers naar Stavoren. Rond 16:00 kom ik daar aan, meer af en ga met de fiets op pad. De wind neemt wat af en de grijze wolkenmassa klaart langzaam op en maakt ruimte voor een zwak zonnetje. Ik fiets langs de dijk en geniet van de uitzicht en mooie fietspaden. Ik wil pizza bestellen, maar de zaak is op dinsdag en woensdag gesloten. Dan maar een alternatief, even boodschappen bij de supermarkt. ’s Avonds lees ik verder in mijn boek, het schiet al op en ik ben bijna halverwege.

Donderdag 11 september
Na een ontbijt, douchen en opruimen vertrek ik rond 10 uur richting Makkum. Er moeten rakken worden gemaakt, want de wind komt uit noord tot noordoost. Ik twijfel of ik bij Kornwerderzand ga liggen, maar besluit toch naar Makkum te gaan. Na te zijn afgemeerd, ga ik weer met de fiets op pad. Er is een oorlogsbegraafplaats, die ik met moeite kan vinden, laat staan de oorlogsgraven. Wel liggen er veel plaatselijk bewoners, maar niet met sterfdata rond de tweede wereldoorlog. Ik ben er enigszins in geïnteresseerd door mijn boek, dat voornamelijk over de cocaïne handel gaat tijdens de eerste wereld oorlog, maar toch, het boeit me wel.
Ik eet wat, lees verder en ga bijtijds naar bed. Maar voordat ik ga slapen kijk ik naar een prachtige maan bij een heldere hemel.

Vrijdag 12 september
Even na 8 uur vertrek ik naar de sluis van Kornweddezand en kan meteen bij de sluis naar binnen. Na het schutten is het op weg naar Harlingen, stroom mee, maar wind op de kop. Bij Harlingen rol ik de genua uit en vaar langs de Pollendam. Daar eenmaal voorbij gaat ook de grootzeil omhoog en kan ik heerlijk varen naar het westen. Alles is mooi te bezeilen. Bij de Vliestroom wordt ik, ondanks dat ik buiten de vaargeul langs de gele betonning vaar, op nog geen 5 meter gepasseerd door een oplopend schip van de Marechausee PV 180. „Heren bedankt voor de golven en opspattend water. Echt een voorbeeld functie zou ik zeggen.”
Na de Vliestroom neemt de wind verder toe en ik zet een eerste rif en draai richting het westen naar de aanloopbetonning van Vlieland. Het laatste stuk is natuurlijk behoorlijk stroom tegen. Na bijna 3/4 uur met 1 a 2 knp snelheid over de grond vaar ik de haven van Vlieland binnen. Er is behoorlijk dwarswind op de boxen en dankzij wat hulp lig ik snel en comfortabel in een box. Het is een prachtige dag met volop zon. Ik maak een korte uitstapje langs de haven, ga douchen en geniet daarna in de kuip.

Zaterdag 13 september
Na te hebben uitgeslapen ga ik met de fiets op stap naar het zuiden. Het is hoogwater, dus is er niet veel foeragerende vogels te vinden. Wel een eider, veel meeuwen, een wulp. Het is heerlijk fietsen. In het zuiden wordt een oefening met brandweer en medische dienst gehouden, een deel is dus helaas afgezet. Dus keer ik weer om. Terugfietsend haal ik de een na de ander in. Daarna doe ik boodschappen en zie dat er vanavond een live optreden is van een lokale muzikant. Dus na het eten ga ik rond 21:30 naar het centrum en duik de kroeg in om er naar te luisteren. Het is er erg warm, en na anderhalf uur beginnen mijn oren ook nog wat te fluiten, ik haak af. Rond middernacht ben ik terug bij de boot en ga naar bed.

Zondag 14 september
Ik twijfel na wat ik ga doen. Vandaag zou het nog redelijk stevig waaien uit het noordoosten, morgen minder maar dan draaiend naar het oosten. Na het ontbijt staat er nog steeds weinig wind, dus waag ik het erop. Maar net voor ik los wil gooien, neemt de dwarswind toe. Ik wordt gewillig geholpen door mijn buurman, iets te gewillig, waardoor ik de boot niet in de gewenste richting krijg gedraaid. Dan maar anders, wind op de kop hard achteruit varen zodat ik niet dwars kom te liggen. Eenmaal buiten de haven, eerst een stuk tegen de wind naar buiten en daarna zeilend verder op weg naar Terschelling. Ik ben vroeger weggevaren dan aangegeven, dus met gereefde zeil probeer ik minder hard te varen, maar het gaat toch nog hard. Ik kan tot bijna bij de haven van Terschelling zeilen voordat ik het laatste stukje op de motor naar de steiger vaar. Ik meer af, en ga rustig op stap door West-Terschelling. Het is er echt zondag, weinig te doen, de grote toerisme is al vertrokken en het is zondag. Ik kom de Blue Peter bemanning tegen. Maar ook tot mijn verbazing de White Spirit. Als ik ze op de steiger tegenkom feliciteer ik ze nog met hun huwelijk. Ze zijn aangenaam verrast als ik vertel ze via hun weblog te hebben gevolgd bij hun rondje Carieb afgelopen 13 maanden. Ben gaat even blozen en zeg dat hij zich haast een VIP voelt.
Rond 20:00 ga in naar de strand voor een mooi zonsondergang en daarna terug naar de boot en schuif binnen bij de Blue Peter voor een afzakkertje. Rond middernacht ga ik terug naar de boot en te kooi.

Maandag 15 september
Ik sta rustig op en ga wat fietsen. Rond 14:00 komt Lorette met Joyce aan op het eiland. We brengen de bagage naar de boot en gaan daarna naar de strand om Joyce wat te kunnen laten zwemmen. We besluiten even wat te drinken bij de Walvis.

Als we een tijdje daar zitten komt Erik ineens langs. Die hebben we twee jaar geleden ontmoet op Oeral. Dat was de avond dat we pas rond 3:30 naar bed gingen, na een optreden van mijn basleraar te hebben bijgewoond. Hij zit daar met iemand die straks weer met de veerboot terug naar Harlingen gaat. Als die weg is, sluit hij bij ons aan. We bestellen wat te drinken en praten over wat we de afgelopen 2 jaar hebben beleefd. Er zit naast ons ook een echtpaar uit Twente, werkzaam is de geestelijke gezondheidszorg en ook een oude paartje uit Rotterdam. De humor slaat ineens in de pan en we hebben een geweldig leuke avond met z’n allen. We nemen elkaar een beetje in de maling, we kennen elkaar niet, maar hebben veel plezier. Ik leer wat over goudvissen die je blijkbaar ook buiten kunt houden, mits je wel het ijs breekt als de bak in de winter bevriest. Ik blijf het raar vinden dat goudvissen daar tegen kunnen. Ook onze geestelijke gesteldheid wordt flink op de korrel genomen door het stel uit de Achterhoek.
Als we terug gaan naar de boot, schuift Erik even aan voor een borrel. Rond 23:00 gaan we slapen, moe en voldaan.

Dinsdag 16 september
De volgende dag loop ik met Joyce langs het water. Op een gegeven moment laat ik haar los lopen en ze rent het water in. Maar voordat zij het water kan bereiken zakt ze weg in de stinkende modder van het wad. Op terugroepen reageert ze niet, ze ploetert door totdat zij kan zwemmen. Eenmaal klaar dezelfde ellende terug. Ik heb dus nu een hond, licht gekleurd boven en aan de onderkant en zwarte benen en buik. Hoe krijg ik haar dan schoon? Het groene strand heeft een zandstrand dus daar maar naar toe. Het levert heel wat lachers op als we richting strand lopen om haar enigszins weer schoon te krijgen. Dat lukt maar ten dele, want nu wil ze ineens niet meer het water in.
Eenmaal terug bij de boot, binden we haar vast aan de steiger en moet de waterslang het restende modder zien te verwijderen. Het lukte redelijk.
Daarna huren we een bakfiets, waar Joyce vervolgens in vervoerd kan worden. Dat valt niet mee, want ze wil er telkens uitspringen, maar na haar met tuigje te hebben vastgemaakt en telkens lief toespreken lijkt het te lukken.
Samen met Erik fietsen we naar ZandZee Bar om wat te drinken. Daar komen we dan ook weer Frouke en Peter (uit Twente) tegen die we gisteren bij de Walvis hebben ontmoet. We drinken samen wat en gaan daarna ieder ons eigen weg. Wij gaan wat eten bij de Walvis. Ik eet een heerlijk maaltijd salade.
Na het eten drinken we nog wat op de „Free Bird” en rond 1:00 gaan we naar bed.

Woensdag 17 september
We hebben Froukje en Peter voor de koffie uitgenodigd op de Free Bird. Rond 10:00 komen ze aan boord en na de koffie gooit Erik de landvasten los om weer terug naar Makkum te varen. We nemen afscheid van elkaar en wij gaan daarna wandelen in het bos met Joyce. We lopen naar „de Dodeman’s kisten”, waar zij ditmaal schoon kan zwemmen en daarna lopen we via de heide naar het strand.

In de binnenstad eten we een ijsje, zo heerlijk warm is het hier. Voor het najaar hebben we tot nu toe fantastisch weer.
Op de boot besef ik dat we te weinig handdoeken hebben. Ik hol nog net voor sluitingstijd naar de Hema en koop een aantal handdoeken. „Thuis laten liggen zeker, vraag de verkoopster?” Klopt. Het blijkt de belangrijkste reden te zijn voor het kopen van handdoeken op Terschelling.
De volgende dag wil ik naar Vlieland, maar dan moeten we vroeg op en we hebben daar een meningsverschil over. We nemen voor nu daarom geen besluit.

Donderdag 18 september
We staan rond 8 uur op maar voordat Joyce is uitgelaten is het al te laat voor Vlieland, dus neem ik de was mee naar de havenkantoor om een wasje te doen. Ideaal hier op de haven. Daarna wat wandelen, boekjes lezen in de zon en genieten van het mooie weer.
Joyce heeft eigenlijk zoveel gelopen de afgelopen dagen dat ze liever overal gaat liggen. We lopen naar de „Loods” en bestellen „antipasta de luxe”. Wat een heerlijk gerecht. Het wordt wat frisjes, een aantal gaan naar binnen, we zijn nog de enige die buiten blijven zitten. Er arriveert een busje met bruiloftsgasten die binnen gaan zitten om te eten. Dan is het toch wel lekker dat wij buiten rustig kunnen eten en praten. Daarna lopen we rustig terug naar de boot om nog wat na te genieten van het weer.

Vrijdag 19 september
We gaan niet naar Vlieland maar naar Harlingen waardoor we een 2 uur later kunnen vertrekken doordat de tij weer een uurtje later dan gisteren en we een in plaats van 2 uur voor HW Terschelling kunnen vertrekken.
We vertrekken net na 10:00 richting de Slenk. We hebben de tij mee, maar de wind staat op de kop dus motoren we naar buiten. Als we de Slenk uit zijn kunnen we voorzichtig zeilen maar er staat een magere windje uit het oosten. Tot voorbij de Vliestroom kunnen we zeilen maar bij de Blauwe Slenk moeten we helaas motoren naar Harlingen. Joyce vindt het wel prima zo.

In Harlingen moet ik even nadenken, gaan we de Noorderhaven binnen of buitenom via de sluis naar de andere haven. We kunnen vanwege de hond niet dubbel liggen. We besluiten eerst maar de Noorderhaven binnen te varen. De bruggen gaan open en we varen erin. Er is gelukkig nog een ligplaats waar we afmeren. Joyce kan even een wandeling maken. Ik ga boodschappen doen en koop allemaal kleine hapjes met stokbrood voor straks.
Het wordt een mooie avond, en er komen ook meer bootjes aan die duidelijk morgen vroeg naar de eilanden willen. Het is een mooi schouwspel.

Zaterdag 20 september
We lopen door Harlingen en halen de auto alvast op, hopelijk kunnen we die in de wijk parkeren. Als we met de auto proberen te parkeren lukt dat niet, of kort parkeren met betalen of alleen voor vergunninghouders. Dan zie ik op een kaart dat er net buiten Harlingen een parkeerplaats is voor dagbezoekers. Dus daar parkeren we de auto. Een poging Joyce in zee te laten zwemmen mislukt want het is nu laagtij en het ziet er weer blubberig uit. Terug naar de boot eten we wat in de kuip. Ik ga de auto weer halen zodat Lorette straks naar huis kan, maar dan zien we dat na 18:00 het gratis parkeren is in het centrum, vlak bij waar de boot nu ligt. Dus parkeren we daar de auto en Lorette besluit de volgende ochtend vroeg naar huis te gaan in plaats van vanavond. Ik moet ook rond 8 uur weg want dan is het hoogwater Harlingen.

Zondag 21 september
We staan rond 7 uur op en eten vlug ontbijt alvorens we ieder ons eigen weg gaan. Rond 8:15 vaar ik naar de brug en als ik daar doorheen ben, blijkt de sluis dicht. Door de harde noordwester wind en hoogwater is de waterstand nu iets te hoog blijkbaar. Ik meer af naast een van de charter schepen. Na een klein uurtje gaat de sluis weer open en kunnen we naar buiten. Op weg naar buiten worden we gepasseerd door de Ferry naar Vlieland. Een zeilboot met vier oudere mannen letten niet goed op en varen midden in de vaargeul waardoor de ferry bij herhaling moet toeteren om ze naar de kant te krijgen. Eindelijk kijkt de oude heer verbaast achterom en vol gas vaar hij naar stuurboord van de geul.
Ik vaar over de Boontjes naar Kornwedezand. Alleen op een gedeeltelijk ontrolde genua vaar ik die kant op. Het is heerlijk zeilen, Capilano rolt geriefelijk over de van achter komende golven. Bij de sluis moeten we wachten en het lukt me ondanks windkracht zes a zeven (op een gegeven moment 28 knp wind) af te meren. Een duits zeilboot heeft minder gelukt want de genua wil niet meer inrollen en met klapperende zeil lukt het ze toch nog af te meren. Daarna gaat de zeil pas naar beneden.
Na de sluis vaar ik door naar Workum.
Eerst lig ik aan lager wal, niet echt aangenaam met windkracht zes, dus verplaats ik de boot naar hoger wal. Daarna even de dorp in en daarna op zoek naar Henk, Ria en Hugo. Die zijn thuis en ik drink daar een kopje koffie. Hun hele planning gaat overboord en ik word uitgenodigd voor het eten. Zij gaan even hun benen strekken en ik ook. Rond 18:00 ben ik weer terug, eet pasta en hebben een goed gesprek. Leuk weer hen na een jaar te hebben gezien. Top.

Maandag 22 september
Het is droog weer, maar het waait behoorlijk. Op het IJsselmeer windkracht 6, later zelfs even 7. Hier heb ik geen zin in. Klusdag dus. Het lukt me een gat in de perspex luik te boren voor een slot en daarna de gaten voor de bouten te boren. Ook de achterste bakskistluik heeft speling in de schroeven. Tijd genoeg om daar oom een oplossing voor te verzinnen.
’s Middags vertrekt er wel een boot naar Medemblik, als de wind is afgenomen naar 5. Ik besluit niet te volgen, gewoon relaxen, boek lezen en muziek luisteren en spelen.

Dinsdag 23 september
Rond 10:00 vaar ik weg uit Workum en ga richting… even nadenken. De wind is zwak tot matig west tot zuidwest. Ik besluit maar naar Enkhuizen te gaan, want voor morgen wordt vooral veel regen verwacht. Eerst moet ik een stuk naar het westen varen, waar ik een KNRM boot zie bij een reddingsvlot. Er wordt daar een oefening gehouden. Aangezien het niet is gemeld op kanaal 1, levert dat nogal wat verwarring op. Telkens komen er meldingen over een reddingsvlot in het water, telkens het antwoord dat het om een oefening gaat, en nog steeds niet aanleiding om tijdens de reguliere meldingen te melden dat er een oefening gaande is.

Na de hoofdvaargeul te hebben gepasseerd, ga ik overstag en vaar richting Enkhuizen. Daar kan ik een plekje langs de kade vinden en geniet nog van een rustige avond.

Woensdag 24 september
Inderdaad een natte dag. Tussen de buien door even de zon en kan ik wel boodschappen doen en nog wat onderhoud aan de boot plegen.

’s Avonds ga ik naar Murphy’s voor muziek en een biertje. Het is er aanvankelijk stil, een paartje zit aan de bar, de serveerster eet zelf nog wat aan de bar voor ze naar huis gaat. Twee mannen in de hoek drinken een biertje en stappen regelmatig op naar de rookhok. Rond 22:00 wordt het steeds drukker en rond 24:00 komen er steeds meer mensen bij. Een groepje Amerikanen proberen de muzikant tot moderne nummers te verschuiven wat maar niet lukt. Maar na een paar biertjes maakt het hen ook niet meer uit. Even na middernacht ga ik terug naar de boot

Donderdag 25 september

Even na 10:00 vaar ik naar de naviduct en na het schutten is het hoog aan de wind naar Monnickendam. Vlak voor Volendam gaat er een rif in de grootziel en een stuk genua wordt ingerold, zodat Capilano rustiger vaart. Marifoon kanaal 1 meldt windkracht 6 bij Lelystad.
Als ik de haven binnenvaar kom ik met moeite in de box, de waterpeil is iets gezakt. Hopelijk wordt er volgend jaar weer eens gebaggerd, anders zal ik naar een ander ligplaats moeten zoeken.

Met Hessel kijk ik naar mijn motor omdat die soms toch na een poosje wit rook produceert. Het moet dus met de koeling te maken hebben. We spuiten de staartstuk door met een hogedrukspuit, de aanvoer lijkt al wat beter. De recent vervangen impeller is ook stuk. Het metalen stangetje waarmee de as zorgt dat de impeller draait, zit los! Nog nooit eerder gezien.
Nieuw impeller, daarna wat antikalk gedurende een uurtje in de motor en daarna is er aan de achterkant weer een superkrachtige waterstraal. Helaas geen tijd om te kijken om na lang varen er weer witte rook uit de motor gaat komen. Echt iets voor volgende keer.

’s avonds eet in in de Ouwe Blauwe en ga daarna naar de boot om wat te lezen. Ik heb inmiddels 2 boeken gelezen.
Heerlijk om daar tijd voor te hebben.

Vrijdag 26 september
Uitgeslapen en daarna opgeruimd. Rond 13:00 ben ik klaar en rij naar huis.
Het is een vreemde vakantie geworden, relatief weinig gezeild, maar wel veel leuke mensen gezien en ontmoet.