Rondje Noord-Holland

Vrijdag 5 september

Rondje Noord-Holland wordt dit jaar ook meteen het begin van mijn vakantie. Desondanks heb ik besloten toch deel te nemen en ook met andere bemanning, maar daarover later meer.

Na een nachtdienst afgelopen donderdag moet ik toch nog eerst naar een vergadering op het werk op vrijdag. Om 13:30 is deze afgelopen en stap ik in de auto naar Monnickendam. Daar moet ik eerst mijn spullen uit de auto naar de boot brengen, boot opruimen inclusief boodschappen en dan de zeilen klaarmaken. Om 15:20 ben ik eindelijk zover dat ik weg kan varen. De wind komt uit het oosten dus moet ik tot aan Marken op de motor en daarna kan ik zeilend verder. Na het ronden van de dijk is het krap aan naar het Paard van Marken. Gelukkig draait de wind zoals verwacht wat naar het noorden en kan ik iets meer naar het oosten. Helaas net niet op tijd, want bij het Paard loop ik toch op de ondiepe vast, maar door snel de zeilen te vieren en de motor aan te zetten ben ik er weer snel vandaan. Toch een beetje door slaapgebrek?

Om 18:40 kan ik door de brug, en net daarvoor word ik gebeld door Gert-Jan dat hij zich zal melden bij de Oranje sluizen en dan aan boord komt als bemanningslid. Net voor de brug liggen maar 2 schepen, maar wel aan het eind en dus kan ik niet anders dan ze passeren, om af te meren. Ik geef aan dat het niet anders kan en dat het me leuk lijkt vooral te gaan ruziën in de sluis. Men reageert zeer enthousiast. Dus ga ik als eerste door de brug en naar de sluis. Daar moeten we even wachten en dat geeft Gert-Jan de gelegenheid om daar al via de steiger aan boord te komen, in zijn handen een zakje met voortreffelijke biertjes en hapjes.

Zijn vrouw en kinderen staan bij de sluis te wachten. Als we in de sluis liggen beginnen we het toneelspel met de andere boten. Ik geef bij de kinderen aan dat het asociale zeilers zijn. Eerst kijken de kinderen verrast, daarna schateren ze van het lachen over onze gesteggel. De Tango, een 933, komt ook aanvaren en meert naast ons af. Als de deuren open gaan nemen we afscheid van iedereen en zwaaien we naar de kinderen en varen de Noordzee kanaal op. Net na 22:00 komen we in Beverwijk aan waar we afmeren naast de Tango. We maken de biertjes soldaat en doen ons tegoed aan de meegekregen hapjes, totdat: in het donker is alles niet heel erg zichtbaar. Er is een bakje met heerlijke olijven. Dat smaakt heerlijk bij de biertjes, maar er blijken ook pepertjes bij te zitten. Ineens begint het warm te worden, heel warm, heel erg warm zelfs.  Nadeel van in het donker in de kuip wat eten. Tegen 00:30 gaan we onze mandjes opzoeken. Morgen mogen we uitslapen.

Zaterdag 6 september

Ik ben toch redelijk vroeg wakker en ga al om 8:00 naar de winkels voor wat brood. Ik koop ook appelgebak voor bij de koffie. We eten ontbijt onder een grijze wolkendek en drinken koffie. Om 9:30 komt Bas keurig aangelopen en stapt aan boord. Mijn bemanning is nu kompleet. Precies om 10 uur varen we naar de sluis. Op de Noordzee kanaal worden we eerst ingehaald door een grote zeeschip, waar we achterlangs varen en dan door naar de sluis. We kunnen vlot schutten en daarna naar buiten. Daar licht een Victoire die heeft geprobeerd naar Engeland te varen maar door gebrek aan wind zijn ze maar omgekeerd. Ze besluiten na overleg met Cees, mee te gaan naar Den Helder. We hebben een mooie wind west tot noordwest en kunnen goed varen naar Den Helder. Bas en Gert-Jan wisselen elkaar af aan het roer. Onderweg tijd voor koffie met gebak. ’s Middags bak ik een eitje voor op brood. Kortom, de mannen hebben het naar hun zin. Bij de Lange Jaap wordt het Bas duidelijk waarom de Razende Bol aan zijn naam is gekomen. Hoewel het meevalt is het indrukwekkend hoe de tij rare golfjes kan veroorzaken. Ook zien we een zeehond in het water zwemmen. Onze dag kan niet meer stuk. Als we afmeren in Den Helder eten we stokbrood en toastjes met zalm, paling, tapenade en chips. De bemanning van de potvis sluit aan. Rond 19:30 lopen we naar Land’s end om te eten. Het wordt een gezellige avond. Na 23:00 gaat Bas naar het station om naar huis te gaan, Gert-Jan heeft van zijn vrouw opdracht gekregen vooral ook de volgende dag nog mee te mogen varen, wat hij dan ook doet. We gaan terug naar de boot en vallen als een blok in slaap.

Zondag 7 september

Om 6:40 sta ik op om de boot vaarklaar te maken en om 7:00 varen we met zijn allen naar buiten richting Den Oever. Gert-Jan wordt wakker als ik de motor start. Door gebrek aan wind wordt het motorzeilen naar Den Oever. Onderweg eten we ontbijt. Na de sluis is het niet veel beter en vooral ook omdat Gert-Jan op tijd naar huis wil, blijven we motoren. We passeren Medemblik, dan het vogeleiland en tenslotte komen we aan in Enkhuizen. We zijn net te laat voor de trein van 14:24 dus wordt het de volgende. We nemen een biertje en bestellen bitterballen. Maar de bestelling wil niet echt vlotten en 10 minuten voor vertrek komen de bitterballen. Gert-Jan probeert een te overmeesteren, maar doordat ze nog gloeiend heet zijn eindigt het drama in een verbrand lip. Gelukkig is er nog bier om het af te koelen, maar toch. Rond 14:54 vertrekt Gert-Jan met de trein naar Amsterdam. Ik ga naar de watersportwinkel voor een lichtschakelaar, een navigatielampje (heklicht) en een stootwil. Ik kom thuis met alleen het lampje. De heklicht doet het weer!

’s Avonds koop ik een patatje en loop wat rond in Enkhuizen. Ik ben enigszins brak. Ik bel nog naar Lorette en tegen 22:00 is voor mij de wereld wel gedaan. Ik kijk nog even naar een fantastisch volle maan voor ik mijn kooi opzoek. Met Bas en Gert-Jan heb ik afgesproken dat we eens per jaar een mannenweekend moeten zien te organiseren. Ze zijn het van harte mee eens. Nu alleen nog de afspraak uitvoeren.