Mannenweekend

10 en 11 september stond gepland voor een weekendje zeilen met 3 opstappers. Op zaterdagochtend vroeg heb ik de boot gepoetst en vaarklaar gemaakt, zodat we snel weg konden als de eerste twee rond 10 uur arriveerden. Na een veiligheidsronde en uitleg van de regels voerden we rond 11 uur naar buiten. Met een zuidelijke bakstagwind een weinig inneverend tocht naar het Noorden. Dat vonden de heren een beetje saai, dus halfwind naar Lelystad.  We hadden er een mooi gangetje in. Bij Lelystad belde Waterland dat de autolampen nog brandde, daar konden we nu niets aan doen, morgen met startkabels dan maar aan de gang.

Ron

Bij Lelystad moesten we een besluit nemen, omkeren en naar de naviduct bij Enkhuizen door de sluizen of hier er al doorheen.  We besloten het laatste te doen. Door de sluis was een makkie, maarvdaarna zeer weinig wind pal achter, waardoor er een stuk moest worden gemotord tot we op ruimer water uitkwamen en daar hezen we de spinnaker. Tot de boei naar het noorden en dan halfwind naar Enkhuizen. Inmiddels hadden we de andere opstapper al laten weten dan we zeker niet voor 19:00 in Enkhuizen zouden zijn. Na de boei hadden we er mooi de pas erin, maar dat leek van korte duur want die zakte verder in. Een koers van 300 werd verruild voor 330, maar we kwamen vooruit. Ten noorden van Enkhuizen hebben we het laatste stuk op de motor naar de binnenhaven gevaren waar we keurig om 19:30 afmeerden. Om 20:00 arriveerde de andere opstapper per trein.

We gingen eten bij een restaurant bij de kade met een biertje bij het eten, top! Rond 23:30 gingen we terug naar de bot voor een afzakkertje alvorens onze kooien op te zoeken. 2:00 gingen we slapen.

Even na 7:30 stond de eerste al op, we haalden verse broodjes en wat eieren, nuttigde onze ontbijt en voerden om 10:00 naar de sluis. Na de sluis gingen de zeilen in de lucht, maar hemel, prachtig zonnig weer met weinig wind. Halverwege voerden we minder dan een knoop, dus gingen de opstappers in hun zwembroeken overboord. Bij Volendam moest de motor er maar weer bij zodat we toch op tijd in Monnickendam aankwamen. Na het opruimen namen we een biertje bij het redtaurant, alvorens zij weer naar huis gingen. Maar niet voordat we met startkabels hun auto weer konden starten.

imageimage

Een heerlijk ontspannen tocht. En er werden records gevestigd. Nog nooit is het zo warm geweest in September.